عفونت‌های منتشره از راه خون

عفونت‌های منتشره از راه خون

Hematogenously Disseminated Fungal Infections

(ترجمه فصل 27 از کتاب قارچ‌شناسی کلینیکی آناایسی)

بخش سوم

دکتر محمد قهری

مایکوزهای منتشره از راه خون بعنوان عوامل مهم در حال افزایش ابتلاء و مرگ و میر بویژه در بیماران با اختلالات سیستم ایمنی دیده می‌شود. تعداد پاتوژن‌های قارچی که پتانسیل ایجاد بیماری منتشره را دارند اخیراً بطور چشمگیری افزایش یافته است. شک و تردید بالا در یک زمینه‌ی کلینیکی، مطالعات تشخیصیِ مناسب، و درمان تهاجمی ضدقارچی سریع برای اینکه بهترین شانس برای یک پیامد موفقیت‌آمیز در بیمار مبتلا وجود داشته باشد، الزامی است.

 سایر عوامل قارچی

مالاسزیا فورفور

مالاسزیا فورفور عامل پیتریازیس ورسیکالر یک مخمر چربی دوست است که گاهی اوقات سندرم سپسیس ایجاد می‌کند. عفونت منتشره در بیشتر مواقع در اطفال یا نوزادانی که تغذیه داخل رگی مکمل‌های لیپیدی دارند مشاهده می‌شود. ممکن است بدون استعمال مکمل‌های لیپیدی و نیز در بالغین هم اتفاق افتد. مهم‌ترین تظاهرات کلینیکی مربوط به فونژمی است، موارد کمی از پنومونی منتشره از طریق خون نیز شرح داده شده است. کشت ارگانیسم بعلت نیاز قابل توجه آن به حضور مقادیر زیادی لیپید در محیط کشت کمی دشوار است. اگر با توجه به شواهد کلینیکی وجود این ارگانیسم مورد تردید قرار گیرد میکروبیولوژیست می‌تواند با استفاده از محیط کشت استانداردی که به آن لیپید افزوده شده و یا با استفاده از تکنیک لیز- سانتریفیوژ احتمال بازیابی ارگانیسم را افزایش دهد. از بین سایر گونه‌های مالاسزیا، مالاسزیا پکی‌درماتیس در ارتباط با عفونت سیستمیک انسانی مطرح می‌باشد. برعکسِ مالاسزیا فورفور این ارگانیسم برای رشد خود به مکمل‌های اسید چرب نیاز ندارد، فاکتورهای مستعدکننده و علائم عفونت، مشابه علائم و فاکتورهای خطر مربوط به مالاسزیا فورفور می‌باشد.

عفونت‌های منتشره از راه خون

مخمرهای مالاسزیا

تریکوسپورون بیژلی

تریکوسپورون بیژلی عامل اتیولوژیک عفونت سطحی مو است که تحت عنوان پیدرای سفید شناخته شده است. این قارچ گاهی اوقات موجب عفونت جریان خون می‌شود. این مسئله اساساً در بیماران مبتلا به سرطان دیده می‌شود اما همچنین در بیماران دچار سوختگی و بیماران مبتلا به ایدز نیز مشاهده می‌گردد. در صورت بروز عفونت منتشره، گسترش آن به ریه‌ها، پوست و کلیه‌ها ممکن است دیده شود. اگرچه زخم‌های نکروزه مشاهده می‌شوند اما گرفتاری پوست اغلب اوقات یک پروسه‌ی ماکولوپاپولار را نشان می‌دهد. درگیری کلیه‌ها می‌تواند درد پهلو، هماچوری، تریکوسپورونوریا، و ازتمی ایجاد کند. از آنجا که در دیواره‌ی سلولی تریکوسپورون بیژلی گلوکورونوزایلومانان مشابه آنچه در کریپتوکوکوس نئوفرمنس یافت می‌شود، وجود دارد کیت‌های سرودیاگنوستیکی که پلی‌ساکارید کریپتوکوکال را ردگیری می‌کند اغلب در بین بیماران با تریکوسپورونوزیس مهاجم مثبت می‌شوند.

عفونت‌های منتشره از راه خون
آرتروکونیدی و بلاستوکونیدی در تریکوسپورون

عفونت‌های منتشره از راه خون

منظره کلنی تریکوسپورون بیژلی

عفونت‌های منتشره از راه خون

تریکوسپورون بیژلی: آرتروکونیدی و بلاستوکونیدی

 گونه‌های سدوسپوریوم

دو عضو از جنس سدوسپوریوم S. apiospermum (تلئومورف سودوآلشریا بویدئی) و S. prolificans (مترادف سدوسپوریوم انفلاتوم: S. inflatum) در رابطه با عفونت‌های عمیق تهاجمی هم در بیماران با ایمنی شایسته و هم در بیماران دارای سیستم ایمنی مختل شده، دیده شده است. عفونت‌های معمولی که بوسیله‌ی این ارگانیسم‌ها ایجاد می‌شود شامل سینوزیت، اندوفتالمیت، اوتیت، اندوکاردیت، پنومونی، و استئومیلیت می‌باشند. گسترش عفونت به سیستم اعصاب مرکزی نیز اتفاق می‌افتد و آبسه‌های مغزی، آبسه‌های اپیدورال، و مننژیت مزمن ایجاد می‌کند. انسیدانس بالای سینوزیت و پنومونی به این نکته اشاره دارد که یک راه تنفسی بعنوان راه ورود اصلی عفونت وجود دارد هرچند که تلقیح تروماتیک قارچ از طریق پوست نیز واقع می‌شود. تشخیص بر پایه‌ی جداسازی قارچ از نمونه‌های کلینیکی صورت می‌گیرد.

عوامل متفرقه‌ی قارچی

تعداد متنوعی از مخمرهای ناشایع سندرم‌های تب‌دار ایجاد می‌کنند که معمولاً به همراه فونژمی هستند.

Blastoschizomyces capitatus که نام قبلی آن Trichosporon capitatum است در افرادی که سیستم ایمنی بشدت آسیب‌دیده‌ای دارند می‌تواند عفونت منتشره ایجاد کند. در یک بررسی 16 فرد با عفونت ممکن یا احتمالی شرح داده شده است که تمامی آنها مبتلا به لوسمی بوده‌اند. هرچند که ارگان‌های زیادی می‌توانند مبتلا شوند پنومونی و لزیون‌های کانونی کبدی طحالی بویژه شایع‌تر هستند. ابتلاء کبدی طحالی به لحاظ کلینیکی مشابه آن چیزی است که در کاندیدیازیس کبدی طحالی دیده می‌شود.

عفونت‌های منتشره از راه خون

کشت خالص بلاستوشیزومایسس کاپیتاتوس جداشده از نمونه‌ی خلط در محیط سابورو بعد از 24 ساعت انکوباسیون

گونه‌های رودوترولا و البته اغلب رودوترولا روبرا بعنوان عامل فونژمی بخصوص در بیمارانی که از کاتتر داخل رگی استفاده می‌کنند، بخوبی شناخته شده است.

عفونت‌های منتشره از راه خون

کلنی‌های نارنجی رنگ رودوترولا

هانسونلا آنومالا (Hansenula anomala) در فونژمی مرتبط با کاتتر داخل وریدی در میزبان با ایمنی مختل شده، دیده شده است، همچنین در بیمارانی که از داروهای داخل رگی استفاده می‌کنند اندوکاردیت ایجاد کرده است و در نوزادان نارس ایجاد فونژمی و cerebral ventriculitis می‌نماید.

ساکارومیسس سرویسیه در بیمارانی که کاتترهای داخل عروقی و دریچه‌های مصنوعی دارند ایجاد فونژمی می‌نماید. چنین عفونت‌هائی اغلب اوقات در بیمارانی که سیستم ایمنی بشدت آسیب‌دیده‌ای دارند گزارش می‌شود و می‌تواند به انتشار گسترده به کبد، طحال، قلب و کلیه منجر شود.

اگرچه بسیاری از کپک‌ها می‌توانند عفونت‌های منتشره ایجاد کنند اما احتمال بسیار کمتری برای ایجاد فونژمی دارند، بلکه عمدتاً علائم لوکالیزه شده‌ی مرتبط با عفونت لوکالیزه‌ی آشکار نشان می‌دهند.

عفونت‌های منتشره از راه خون
         کلنی اسپوروتریکس شنکئی
عفونت‌های منتشره از راه خون
       کنیدیوفورهای گل مینائی در اسپوروتریکس شنکئی

اسکوپولاریوپسیس برویکالیس (Scopulariopsis brevicalis) بعنوان عامل اندوکاردیت شناخته شده است اما ارگانیسم فقط از دریچه‌ی قلبی و مواد آمبولیک مرتبط با آن و نه از خون، جدا شده است.

عفونت‌های منتشره از راه خون

کلنی اسکوپولاریوپسیس برویکالیس

عفونت‌های منتشره از راه خون

کنیدی‌های لیموئی شکل در اسکوپولاریوپسیس برویکالیس

دو گونه‌ی خیلی شایع از کپک پسیلومایسس یعنی Paecilomyces lilacinus و P. variotii از کپک‌های آلوده کننده‌ی شایع کشت‌ها هستند، اگرچه آنها فونژمی مرتبط با دستگاه‌ها و وسائل داخل عروقی و دریچه‌های مصنوعی قلب می‌دهند.

کلنی پسیلومایسس لیلاسینوس

عفونت‌های منتشره از راه خون

دستگاه زایشی پسیلومایسس (استریگمای بلند و کنیدی‌های بیضوی شکل)

 جدول 1- قارچ‌هائی که می‌توانند عفونت سیستمیک ایجاد نمایند

Fungus Usual Patient & Clinical Setting Principal Manifestations Other Than Fever & Fungemia
گونه‌های کاندیدا –          بیماران ICU (غیرنوتروپنیک)

–          نوزادان

          بیماران با نوتروپنی شدید و بیماران پیوندی

–          اندوفتالمیت

–          مننژیت

          لزیون‌های ندولار جلدی، ابتلاء کبدی طحالی

هیستوپلاسما کپسولاتوم  

–          بیماری منتشره حاد: اطفال، بالغین ایمنوسوپرس شده (لنفوم)

 

–          بیماری منتشره حاد در مبتلایان به ایدز: بیماران ایدزی

 

–          بیماری منتشره تحت حاد: افراد بالغ سالم و بالغین ایمنوسوپرس شده

–          بیماری منتشره مزمن: افراد بالغ سالم

 

–          هپاتواسپلنومگالی، ابتلاء مغزاستخوان (آنمی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی)، پنومونی اینترستیشیال

          راش ماکولوپاپولار، پنومونی اینترستیشیال، ابتلاء مغزاستخوان (آنمی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی)، سپسیس،  DIC

 

–          تب غیرمتمایز، هپاتواسپلنومگالی، ابتلاء مغز‌استخوان (آنمی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی)، اولسراسیون دهانی، نارسائی آدرنال

–          زخم یا ندول‌های دهانی حلقی، کاهش وزن، هپاتواسپلنومگالی در 30% موارد

 

بلاستومایسس درماتیتیدیس افراد سالم و یا شدیداً ایمنوسوپرس شده (مانند ایدز) پنومونی خفیف پایدار، لزیون‌های اولسراتیو پوستی مزمن
کوکسیدیوئیدس ایمیتیس افراد سالم و یا شدیداً ایمنوسوپرس شده (مانند ایدز) متغیر: ابتلاء پوست، استخوان، CNS، و ریه آشکارتر است
کریپتوکوکوس نئوفرمنس افراد شدیداً ایمنوسوپرس شده (مانند ایدز) گرفتاری CNSو راش‌های شبیه به مولوسکوم کنتاجیوزوم
اسپوروتریکس شنکئی افراد شدیداً ایمنوسوپرس شده (مانند ایدز) لزیون‌های ندولار جلدی بعلاوه گرفتاری چندکانونی استخوان و مفصل
پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس بیماران مذکر مقیم آمریکای مرکزی و جنوبی لزیون‌های مخرب اوروفارنکس، درگیری استخوان، درگیری ریه‌ها
گونه‌های آسپرجیلوس بیماران نوتروپنیک شدید و بیماران پیوندی فونژمی نادر است، گرفتاری ریوی و CNS شایع‌ترین درگیری هستند
گونه‌های فوزاریوم بیماران نوتروپنیک شدید و بیماران پیوندی پاراونیشیا و لزیون‌های ندولار جلدی که اغلب نکروتیک می‌شوند
تریکوسپورون بیژلی بیماران نوتروپنیک شدید و بیماران پیوندی لزیون‌های ندولار جلدی ممکن است مشاهده شوند
گونه‌های مالاسزیا مرتبط با استفاده از محلول‌های غیرخوراکی غنی از چربی تب غیرمتمایز
بلاستوشیزومایسس کاپیتاتوس بیماران نوتروپنیک شدید و بیماران پیوندی ممکن است گرفتاری هپاتواسپلنیک ایجاد شود
پنی‌سیلیوم مارنفئی –          مسافرت به آسیای جنوب شرقی یا چین، حتی در سال‌های قبل از ظهور بیماری

–          ایدز

بیماری مشابه هیستوپلاسموز منتشره حاد است
عوامل دیگر بیماران نوتروپنیک شدید و بیماران پیوندی تب و فونژمی
عفونت‌های منتشره از راه خون
 منظره‌ی کلنی پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس

عفونت‌های منتشره از راه خون

کنیدی‌های با جوانه‌های متعدد در پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس

عفونت‌های منتشره از راه خون

مخمرهای بلاستومایسس درماتیتیدیس در بافت

عفونت‌های منتشره از راه خون
ماکروکنیدی‌های هیستوپلاسما کپسولاتوم
عفونت‌های منتشره از راه خون
آرتروکونیدیا در کوکسیدیوئیدس ایمیتیس

 

عفونت‌های منتشره از راه خون

اسفرول محتوی اندوسپورها در کوکسیدیوئیدس ایمیتیس

نحوه‌ی رویکرد به بیمار

با درنظرگرفتن شرائط و قرائن مربوط به بیمار و هرگونه سرنخ ثانویه‌ای (یا فقدان سرنخ‌های ثانویه) لیست تشخیص‌های احتمالی را می‌توان اغلب به یک یا دو قارچ محدود کرد. هرچند که اکثر بیماری‌های اختصاصی که در جدول 2 لیست شده‌اند بدون شک بوسیله‌ی هر قارچی می‌تواند ایجاد شود، اما موارد داخل جدول انتخاب شده‌اند زیرا حتی در چنین بیماری‌های نسبتاً غیرمعمولی این الگوهای عفونت اغلب یک تشخیص اختصاصی را مطرح می‌کنند. هیچیک از نشانه‌ها پاتوگنومونیک نیستند اگرچه اصل عمومی در بیماران با عفونت منتشره‌ی قارچی مشکوک بیوپسی و کشت از همه‌ی نواحی بالینی درگیر است. کشت خون باید توسط تکنیک لیز-سانتریفیوژ انجام شود، چنین کشت‌هائی برای قارچ‌ها بسیار حساس‌تر است (بویژه برای هیستوپلاسما کپسولاتوم). علاوه بر این آزمایشگاه باید زمان انکوباسیون تمام کشت‌ها را طولانی‌تر نماید.

 تب بدون تظاهرات دیگر

گونه‌های کاندیدا و هیستوپلاسما کپسولاتوم عموماً فقط با تب خود را نشان می‌دهند. در کاندیدیازیس تهاجمی بیمار اغلب با حال وخیمی در ICU بستری است و تشخیص با رد کردن سایر منابع تب در ارتباط با ریسک فاکتورهای معمولی مورد تردید قرار می‌گیرد. کاندیدیازیس منتشره نیز بخصوص در بیماران نوتروپنیک وجود دارد. در هیستوپلاسموز منتشره تب پایدار در بیمار مبتلا به ایدز یا سایر وضعیت‌های مرتبط با دپرسیون شدید ایمنی سلولی که در یک منطقه‌ی آندمیک است می‌باید ما را به تشخیص راهنمائی کند.

عفونت مربوط به تریکوسپورون بیژلی و مالاسزیا فورفور در یک بیمار تب‌دار که هیچیک از نشانه‌های دیگر را ندارد، نیز باید در نظر گرفته شود. سرانجام کریپتوکوکوزیس می‌تواند گاهی اوقات در شرایطی که بجز تب و کریپتوکوکسمی علامت دیگری وجود ندارد، حضور داشته باشد.

درگیری پوست

بسیاری از قارچ‌ها بصورت بخشی از گرفتاری سیستمیک تظاهرات پوستی ایجاد می‌کنند. در مورد قارچ‌های بخصوصی این ضایعات اشکال مشخصی دارد اما می‌توان گفت که اکثر قارچ‌ها می‌توانند طیف وسیعی از تظاهرات پوستی را تولید کنند، بنابر این در بیمار مبتلا به یک عفونت مشکوک سیستمیک قارچی تمام آبنرمالیتی‌های پوستی را باید تحت‌نظر داشته و مورد تردید قرار داد. این مسئله بویژه در مورد فرد بیماری که بعلت ایدز سیستم ایمنی بشدت سرکوب شده‌ای دارد صادق است، هرچند که لزیون‌های مزمن زگیلی شکل یا زخمی‌شونده ممکن است علت قارچی را به ذهن آورد بسیاری از طرح‌ها و اشکال دیگر پوستی نیز شرح داده شده است، بعنوان مثال وزیکول‌های دسته جمعی که عفونت هرپس سیمپلکس را تقلید می‌کند در کریپتوکوکوزیس و هیستوپلاسموزیس نیز دیده می‌شود و لزیون‌های مشابه مولوسکوم کنتاجیوزوم اکنون با کریپتوکوکوزیس و پنی‌سیلیوز منتشره بخوبی شرح داده شده است و راش‌های آکنه‌ای فرم در پاراکوکسیدیوئیدومایکوزیس منتشره دیده شده است. انجام بیوپسی از لزیون‌های مشکوک برای کشت و آزمایش مستقیم برای تشخیص صحیح الزامی است.

عفونت مهلک و شوک سپتیک

در بیماران وخیم‌الحالی که در بخش ICU بستری هستند کاندیدیازیس منتشره می‌تواند نمای شوک سپتیک بدون علائم لوکالیزه‌ شدن را نشان دهد. بصورت مشابهی در بیماران مبتلا به ایدز، هیستوپلاسموز منتشره می‌تواند یک تصویر سپتیک شدید و سریعاً مهلک را ایجاد نماید. کوکسیدیوئیدومایکوزیس حاد ریوی ممکن است تابلوئی را نشان دهد که قویاً مطرح‌کننده‌ی پنومونی باکتریال با شوک سپتیک باشد و سرانجام آسپرجیلوز و فوزاریوز منتشره ممکن است بصورت شوک سپتیک در بین بیماران نوتروپنیک (پایدار و شدید) خود را نشان دهند.

مننژیت و سایر یافته‌های نورولوژیک

کریپتوکوکوس نئوفرمنس و کوکسیدیوئیدس ایمیتیس شایع‌ترین عوامل قارچی مننژیت هستند. اگرچه ممکن است بصورت قابل ملاحظه‌ای خود را نشان دهند اما اهمیت دارد که بدانیم که مننژیت کریپتوکوکال می‌تواند با کمی سردرد و یا حتی بدون سردرد، بدون تب و در ارتباط با شروع کنفوزیون آهسته یا تغییر خلق و خوی خود را نشان دهد. ضایعات فضاگیر موسوم به کریپتوکوکوما نیز مشاهده می‌شوند. مننژیت مربوط به کوکسیدیوئیدس ایمیتیس معمولاً دارای علائم کلینیکی است و بصورت قوی بوسیله‌ی تاریخچه‌ی اپیدمیولوژیکی مطرح می‌شود. گرفتاری سیستم اعصاب مرکزی مربوط به هیستوپلاسما کپسولاتوم ممکن است از مننژیت تا درگیری‌های نورولوژیک فوکال تنوع داشته باشد و در مورد ابتلاء سیستم عصبی مرکزی مربوط به بلاستومایسس درماتیتیدیس نیز وضع به همین حالت است. در بیماران نوتروپنیک عفونت مربوط به گونه‌های آسپرجیلوس، فوزاریوم و سایر کپک‌های مهاجم به عروق (angioinvasive) می‌توانند لزیون‌های فضاگیر در سیستم اعصاب مرکزی ایجاد نمایند.

پریتونیت

اگرچه گونه‌های کاندیدا عوامل نسبتاً شایع پریتونیت در بیماران دیالیزی (دیالیز پیرتونال) هستند و می‌توانند از این ناحیه منتشر شوند اما این سندرم معمولاً مشکلات تشخیصی ندارد. علاوه براین کریپتوکوکوس نئوفرمنس نیز می‌تواند پریتونیت مرتبط با کاتتر دیالیز ایجاد نماید. از طرف دیگر کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، کریپتوکوکوس نئوفرمنس، و هیستوپلاسما کپسولاتوم می‌توانند در بیماران غیردیالیزی بعنوان بخشی از یک عفونت منتشره پریتونیت ایجاد کنند و این مسئله بویژه در مبتلایان به ایدز ممکن است مطرح باشد.

نارسائی کلیوی

نارسائی کلیوی ممکن است با هر عفونت قارچی منتشره بوجود آید اما اغلب اوقات در بین بیماران مبتلا به کاندیدیازیس منتشره دیده می‌شود و ممکن است تهاجم مستقیم به کلیه‌ها و یا انسداد میزنای (ureteral) وجود داشته باشد. اکثر چنین بیمارانی دچار کاندیدوری هستند و نارسائی کلیوی ممکن است هنگام تجویز آمفوتریسین بی بطور معجزه‌آسائی روی به بهبودی بگذارد.

منطقه جغرافیائی

هرچند که بسیاری از قارچ‌ها دارای انتشار جهانی هستند (نظیر گونه‌های کاندیدا، و آسپرجیلوس فومیگاتوس) سایرین تنها در نواحی جغرافیائی محدودی دیده می‌شوند. عدم وجود سابقه‌ی مسافرت در داخل نواحی اندمیک و یا نواحی نزدیک به آنها برای قارچ‌هائی مانند کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس، پنی‌سیلیوم مارنفئی و بلاستومایسس درماتیتیدیس تا حد زیادی این قارچ‌ها را از نظر دور می‌کند. هیستوپلاسما کپسولاتوم در سراسر جهان دیده می‌شود اما بصورت بسیار شایع در نواحی خاصی از آمریکای شمالی مشاهده می‌شود.

جدول شماره 2- کلیدهای راهنمای تشخیصی

طبقه‌بندی ارگانیسم‌هائی که باید در نظر داشت
بیمار
نوزادان گونه‌های کاندیدا، گونه‌های مالاسزیا
اطفال گونه‌های کاندیدا، هیستوپلاسما کپسولاتوم، گونه‌های مالاسزیا
بیماران وخیم‌الحال، غیرنوتروپنیک گونه‌های کاندیدا
کاتتریزاسیون ورید مرکزی گونه‌های کاندیدا
تغذیه‌ی غیردهانی گونه‌های کاندیدا، گونه‌های مالاسزیا
نوتروپنی شدید، پیوند ارگان گونه‌های کاندیدا، گونه‌های آسپرجیلوس، گونه‌های فوزاریوم
ایدز، سایر علل نقص عملکردی سلول‌های T هیستوپلاسما کپسولاتوم، کریپتوکوکوس نئوفرمنس، بلاستومایسس درماتیتیدیس، کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، پنی‌سیلیوم مارنفئی
لزیون‌های پوستی
ضایعات پاپولی یا ندولی گونه‌های کاندیدا، هیستوپلاسما کپسولاتوم، اسپوروتریکس شنکئی، بلاستومایسس درماتیتیدیس، تریکوسپورون بیژلی، گونه‌های فوزاریوم، پنی‌سیلیوم مارنفئی
اولسراتیو (جلدی) بلاستومایسس درماتیتیدیس، هیستوپلاسما کپسولاتوم واریته‌ی دوبوئیزی
اولسراتیو (مخاطی) هیستوپلاسما کپسولاتوم، هیستوپلاسما کپسولاتوم واریته‌ی دوبوئیزی، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس
زخم نکروتیک مطرح‌کننده‌ی اکتیما گانگرونوزوم آسپرجیلوس فومیگاتوس، گونه‌های فوزاریوم، عوامل زایگومایکوزیس (مثال: گونه‌های رایزوپوس)
ندولار و ناف‌دار مشابه مولوسکوم کنتاجیوزوم کریپتوکوکوس نئوفرمنس، پنی‌سیلیوم مارنفئی
پوستول‌ها هیستوپلاسما کپسولاتوم، کریپتوکوکوس نئوفرمنس، بلاستومایسس درماتیتیدیس، کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، اسپوروتریکس شنکئی، پنی‌سیلیوم مارنفئی
پارونیشیا گونه‌های فوزاریوم
ندول‌های زیرجلدی گونه‌های فوزاریوم، هیستوپلاسما کپسولاتوم
سلولیت گونه‌های فوزاریوم، کریپتوکوکوس نئوفرمنس، هیستوپلاسما کپسولاتوم
سابقه‌ی مسافرت
نواحی صحرائی جنوب غربی آمریکای شمالی کوکسیدیوئیدس ایمیتیس
مناطق شمال مرکزی آمریکا و دره‌ی رود تنسی-اوهایو، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی هیستوپلاسما کپسولاتوم
ایالات شرقی آمریکا و کانادا بلاستومایسس درماتیتیدیس
آمریکای لاتین هیستوپلاسما کپسولاتوم، کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس
آسیای جنوب شرقی و چین پنی‌سیلیوم مارنفئی
کشورهای غربی و مرکزی زیر صحرای بزرگ آفریقا هیستوپلاسما کپسولاتوم واریته‌ی دوبوئیزی
سندرم‌ها
تبِ تنها در بیمار غیرنوتروپنیک گونه‌های کاندیدا، هیستوپلاسما کپسولاتوم، کریپتوکوکوس نئوفرمنس
فقط تب، در بیمار نوتروپنیک گونه‌های کاندیدا، هرگونه کپک یا مخمر فرصت‌طلب
اندوکاردیت گونه‌های کاندیدا، هیستوپلاسما کپسولاتوم، گونه‌های آسپرجیلوس
ارتشاح ریوی رتیکولوندولار و اختلال سیستم ایمنی هیستوپلاسما کپسولاتوم، بلاستومایسس درماتیتیدیس، کوکسیدیوئیدس ایمیتیس
نارسائی آدرنال هیستوپلاسما کپسولاتوم، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس
زخم دهانی، خونریزی از معده و روده هیستوپلاسما کپسولاتوم، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس (فقط زخم‌های دهانی)
درگیری استخوان یا مفصل کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، اسپوروتریکس شنکئی، بلاستومایسس درماتیتیدیس، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس، گونه‌های سدوسپوریوم، هیستوپلاسما کپسولاتوم واریته‌ی دوبوئیزی
هپاتواسپلنومگالی در بیمار غیرنوتروپنیک هیستوپلاسما کپسولاتوم، پنی‌سیلیوم مارنفئی، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلینسیس
هپاتواسپلنومگالی (با و یا بدون گرفتار شدن کلیه‌ها) در بیمار مبتلا به نوتروپنی شدید گونه‌های کاندیدا، بلاستوشیزومایسس کاپیتاتوس، تریکوسپورون بیژلی
پریتونیت گونه‌های کاندیدا، کریپتوکوکوس نئوفرمنس
مننژیت کوکسیدیوئیدس ایمیتیس، هیستوپلاسما کپسولاتوم، کریپتوکوکوس نئوفرمنس
ترومبوز عروقی (شوک، انفارکتوس میوکارد، سندرم باد-چیاری) گونه‌های آسپرجیلوس، عوامل زایگومایکوزیس (مانند گونه‌های رایزوپوس)
نارسائی کلیوی در بیماران نوتروپنیک گونه‌های کاندیدا
اندوفتالمیت گونه‌های کاندیدا

 منبع:

Clinical Mycology, Elias J. Anaissie, CHURCHILL LIVINGSTONE, Chap 27

عفونت‌های قارچی منتشره از راه خون (2)

عفونت‌های قارچی منتشره از راه خون (1)

برای دانلود پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

situs slot gacor