Lab Story-1

Ayşenur: Molecular Biologist From Turkey

www.dnaysenurna.com

لب استوری حکایتی است از آزمایشگاهیان در تمام سطوح علمی و تمام جهان

اسم من آیس‌نور است. تحصیلات دوره کارشناسی را در دانشگاه ارزروم طی کرده‌ام و در حال حاضر دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه Inonu در ترکیه می‌گذرانم. هرکسی در دنیا کشور من را می‌شناسد چرا که ترکیه کشور معروف و شناخته شده‌ای هست. من به مدت دوسال در یک آزمایشگاه ژنتیک مشغول فعالیت بودم و در آنجا بر روی بیماری‌های نادر و سرطان تحقیق می‌کردم و اکنون تلاش می‌کنم که در دوره دکتری پذیرفته شوم. رشته تحصیلی من در دوره لیسانس بیولوژی مولکولی و ژنتیک بود.

برای کار در آزمایشگاه باید لیسانس مرتبط با این رشته را داشته باشید. در کشور ما دپارتمان‌های مختلفی همچون بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی، زیست مهندسی و مهندسی بیومدیکال وجود دارند. وجه مشترک همه این رشته‌ها این است که می‌خواهند به انسان‌ها خدمت کنند. انتخاب من رشته مولکولار بیولوژی و ژنتیک بود چرا که می‌خواستم در زمینه بیماری‌های ژنتیک متخصص شوم.

برای تکنسین‌های آزمایشگاه دوره 2 ساله وجود دارد و برای کارشناس‌ها دوره 4 ساله. در پاندمی کرونا نام ما بر سر زبان‌ها افتاد و ما مفتخر هستیم که در مواجه با این بیماری نقشی را ایفا می‌کنیم.

اولین آموزشی که در بدو ورود به آزمایشگاه به پرسنل داده می شود کمک‌های اولیه است. پس از آن در خصوص بخش‌هایی که باید کار کنند آموزش می‌دهند. بعنوان مثال برای من که بر روی تشخیص بیماری‌های نادر و سرطان کار می‌کنم کاریوتایپ و NGS آموزش داده شد. در مورد مشکلترین قسمت کار باید بگویم که همکاری ضعیف با افراد اشکال مهمی است.

مهمترین عواملی که در این رشته میتوانند باعث موفقیت شوند عبارتند از: زبان انگلیسی خوب، توانایی مدیریت بحران و استعداد کار تیمی.

من در دو آزمایشگاه مختلف کار کرده‌ام. در آزمایشگاه اول به مدت دو سال بعنوان مولکولار بیولوژیست برروی تشخیص سرطان و بیماریهای نادر کار می‌کردم. همه چیز با نمونه بیمار (خون یا بافت) شروع می‌شد و باید دقت میکردیم که نمونه‌ها جا به جا نشوند. مسئولیت کار بسیار سنگین بود چرا که هر نتیجه‌ای می‌توانست سرنوشت بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. در آزمایشگاه دوم من عضو گروهی هستم که برروی تشکیل آنتی‌بادی نوترالیزان بر علیه کووید-19 تحقیق می‌کنند. چون مسئله پاندمی مطرح بود مردم انتظار اعلام نتیجه از جانب ما را دارند و این مسئولیت بزرگی را بر دوش ما قرار می‌دهد.

آزمایشگاهی که کار پایان‌نامه خود را در آن انجام می‌دادم

در مورد درآمدم باید بگویم که مولکولار بیولوژیست‌ها یا بیولوژیست‌هایی همچون من در بخش دولتی حدود 5000 لیر در ماه درآمد دارند. در بخش خصوصی میزان درآمد بستگی به موقعیت شما دارد هرچه سابقه کمتر باشد درآمد کمتر است.

در مورد پاندمی کرونا کشور ما واقعا به خوبی از عهده آن برآمد. مانند بقیه کشورها قرنطینه اعمال شد و واکسن در دسترس همگان قرار گرفت. اکنون ما با ماسک می‌توانیم همه جا برویم. برخی رفتارهای گذشته را به اجبار کنار گذاشته‌ایم وباید محتاط‌تر باشیم.

مهمترین مشکلی که در زمینه کاری با آن مواجه شدم نحوه برخورد همکاران بود. من در آزمایشگاه‌های زیادی کار کرده‌ام و هیچگاه با مشکل مواد مورد نیاز مواجه نشده‌ام اما برخی افراد واقعا باعث آزردگی من شده‌اند. وقتی همکارتان نسبت به شما حسادت بورزد کارکردن مشکل می‌شود.

تاسیس آزمایشگاه یکی از رویاهای من است و مهمترین لازمه تاسیس آزمایشگاه پول است که متاسفانه من ندارم.

در ساعات فراغت یک کانال یوتیوب و یک سایت دارم که در آنها مطلب ارائه می‌کنم. همچنین سردبیر و موسس نشریه GENIUSCIENCE هستم. به نوازندگی ویولن عشق می‌ورزم و رفتن به تئاتر و سینما جزو علایق من هستند. همچنین برای حفظ سلامتی به دوچرخه سواری می‌پردازم و در آخر باید بگویم که عاشق تماشای آسمان و جستجوی ستارگان هستم.

پیام من به مخاطبین ایرانی این است که ” همکاری دانش را زیباتر می‌کند.” ایران کشوری است که در آن کارهای خوبی در حوزه دانش انجام شده است. مایلم از طریق نشریه شما عشق و احترام خودم را به همکاران ایرانی اعلام نمایم.

Lab Story -2

 

برای دانلود فایل پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

slot gacor