G-B570M527NK

  ده حقیقت  در مورد HIV

  ده حقیقت  در مورد HIV

گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)- 2017

مدینه پورمحمد پورناکی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، کارشناس سازمان انتقال خون ایران

Madin1758@yahoo.com

 

 

حقیقت اول:

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) سلول‌های سیستم ایمنی را آلوده می‌کند

عفونت موجب تخریب پیشرونده سیستم ایمنی بدن می‌شود و توانایی بدن را برای دفاع در برابر برخی عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها کاهش می‌دهد. ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) به پیشرفته‌ترین مراحل عفونت HIV اطلاق می‌گردد که با وقوع بیش از 20 عفونت فرصت‌طلب یا سرطان‌های مرتبط به آن مشخص می‌گردد.

 

حقیقت دوم:

ویروس HIV از راه‌های متعدد می‌تواند منتقل شود

ویروس HIV از راه‌های زیر منتقل می‌گردد:

  • ارتباط جنسی (واژن یا مقعد) یا رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به‌صورت غیرمحافظت‌شده
  • انتقال از طریق خون یا محصولات آلوده خونی یا از طریق پیوند بافتی آلوده
  • استفاده مشترک از وسایل و تجهیزات تزریقی آلوده (مانند سوزن و سرنگ) یا تجهیزات خال‌کوبی (تاتو)
  • استفاده از تجهیزات جراحی و سایر ابزار تیز آلوده
  • انتقال از مادر به نوزاد در حین بارداری، زایمان و دوران شیردهی

 

حقیقت سوم:

راه‌های جلوگیری از انتقال ایدز

راه‌های اصلی برای پیشگیری از انتقال HIV عبارتند از:

  • رفتار جنسی ایمن مانند استفاده از کاندم
  • انجام آزمایش و درمان برای عفونت‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی شامل ایدز برای پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران
  • اجتناب از مواد مخدر تزریقی؛ یا اگر شخصی آن را مصرف می‌کند، استفاده همیشگی از سوزن و سرنگ استریل یک‌بارمصرف
  • اطمینان از این‌که همه خون یا محصولات آن،‌ که شما ممکن است نیاز داشته باشید از نظر HIV آزمایش شده‌اند.
  • درکشورهایی که امکان‌پذیر است، افراد مذکر به‌صورت داوطلبانه و تحت الزامات پزشکی ختنه شوند.
  • اگر شما دچار HIV شده‌اید، تا حد امکان درمان ضدویروسی را هرچه زودتر برای سلامتی خودتان و برای پیشگیری از انتقال HIV به شریک جنسی خود یا کسی که با او به‌صورت مشترک مواد مخدر استعمال می‌کنید، شروع نمائید و همچنین درصورتی‌که حامله بوده یا در دوران شیردهی می‌باشید برای پیشگیری از انتقال ویروس به نوزادتان درمان ضدویروسی را آغاز کنید.
  • قبل از انجام رفتار پرخطر، از ملزومات پیشگیری‌کننده استفاده کنید. همین‌طور از موارد پیشگیری بعد از تماس درصورتی‌که خطر تماس با عفونت HIV در مواقع فعالیت‌های شغلی و غیرشغلی وجود دارد، استفاده نمایید.

 

 

حقیقت چهارم:

36/7 میلیون نفر از مردم سراسر جهان در حال همزیستی با بیماری ایدز هستند

تخمین زده می‌شود در سطح جهان تا سال 2015 تعداد 36/7 میلیون نفر (39/8 – 34 میلیون) مبتلا به بیماری ایدز در حال گذران زندگی بوده‌اند و 1/8 میلیون نفر (2-1/5 نفر) از این‌ها کودکان بوده‌اند که بیشتر این گروه بزرگ در کشورهای فقیر یا متوسط زندگی می‌کنند.

همچنین تخمین زده می‌شود تاکنون 35 میلیون نفر به علت بیماری ناشی از ویروس HIV از دنیا رفته‌اند که از این تعداد 1/1 میلیون (940000 تا 1/3 میلیون) در سال 2015 به HIV مبتلا شده‌اند.

 

حقیقت پنجم:

ترکیبی از درمان‌های ضد رتروویروسی (ART) مانع از تکثیر HIVدر بدن می‌شود

اگر تولید ویروس ایدز متوقف شود، سلول‌های ایمنی بدن قادر به زندگی طولانی‌تر می‌شوند و بدن را از عفونت محافظت می‌کنند. تأثیر درمان ضد رتروویروسی (ART) موجب کاهش بار ویروس HIV در بدن می‌گردد که به مقدار زیاد خطر انتقال ویروس به شرکای جنسی شخص را کاهش می‌دهد. اگر درمان ضد رتروویروسی در فرد HIV مثبت مؤثر باشد، احتمال انتقال ویروس به شریک جنسی HIV منفی او به میزان 96 درصد کاهش می‌یابد. گسترش پوشش درمانی HIV به کوشش‌های مربوط به پیشگیری از HIV بستگی دارد.

 

حقیقت ششم:

در سال 2016، حداقل 18/2 میلیون نفر درمان‌های ضد رتروویروسی (ART) را در سراسر جهان دریافت کردند

از این تعداد بیش از 16 میلیون نفر در کشورهای کم‌درآمد و یا متوسط زندگی می‌کنند. در سال 2016، سازمان جهانی بهداشت ویرایش دوم از “دستورالعمل‌های تلفیقی در مورد درمان‌های ضد رتروویروسی، برای درمان و پیشگیری از عفونت HIV ” را منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها چند توصیه جدید را بیان می‌کند؛ شامل توصیه به ارائه درمان‌های ضد رترو ویروسی (ART) در طول عمر برای تمام کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از جمله همه زنان باردار و شیرده که با بیماری ایدز زندگی می‌کنند، بدون در نظر گرفتن تعداد سلول‌های CD4 و پس از تشخیص در اسرع وقت. سازمان جهانی بهداشت همچنین قبلاً توصیه‌هایی را برای پیشگیری از ابتلا به HIV پیش از تماس با این ویروس جهت افراد در معرض خطر ابتلا به HIV منتشر کرده است.

 

حقیقت هفتم:

آزمایش HIV می‌تواند به مطمئن شدن از درمان افراد نیازمند کمک کند

به‌منظور رسیدن به هدف   پایان ایدز تا سال 2030، دسترسی به آزمایش HIV و داروها باید به‌طور چشم‌گیری تسریع شود. دسترسی به آزمایش HIV هنوز محدود است، تخمین زده شده است که در 40% افراد مبتلا به HIV  یا بیش از 14 میلیون نفر، هنوز ابتلا تشخیص داده نشده و وضعیت عفونت آن‌ها مشخص نیست. سازمان جهانی بهداشت انجام داوطلبانه آزمایش HIV در افراد و شریک جنسی آن‌ها در بین مبتلایان تشخیص داده نشده را توصیه می‌کند.

 

حقیقت هشتم:

برآورد شده است که 1/8 میلیون کودک با HIV زندگی می‌کنند

با توجه به آمارهای سال 2015 بسیاری از این کودکان‌ که در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، از طریق انتقال ویروس از مادران HIV مثبت در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی آلوده شده‌اند. نزدیک به 150000 کودک (190000-110000) در سال 2015 به ویروس HIV آلوده شده‌اند.

 

حقیقت نهم:

حذف انتقال HIV از مادر به کودک به یک واقعیت تبدیل شده است

دسترسی به اقدامات پیشگیرانه در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد و متوسط محدود است، اما پیشرفت در برخی از زمینه‌ها مانند جلوگیری از انتقال ویروس HIV از مادران به فرزندان و حفظ زندگی مادران امکان‌پذیر شده است. در سطح جهانی در سال 2015 تقریباً 8 نفر از 10 نفر زن باردار مبتلا به HIV (1/1 میلیون زن) از داروهای ضد رتروویروسی استفاده کردند. در سال 2015، کوبا اولین کشوری بود که توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد انتقال ویروس HIV و سیفلیس از مادر به کودک در آن کشور حذف شده است. در ماه ژوئن 2016، در سه کشور ارمنستان، روسیه سفید و تایلند حذف موارد انتقال ویروس HIV از مادر به فرزند مورد تأیید قرار گرفت.

 

حقیقت دهم:

HIV بزرگ‌ترین عامل خطر برای توسعه بیماری سل  فعال است

در سال 2015 تخمین زده شد که 1/2 میلیون (11%) از 10/4میلیون نفری که در سراسر جهان به سل مبتلا بودند، HIV مثبت بوده‌اند. در همان سال تقریباً 390000 مورد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری سل در میان مبتلایان با HIV رخ داد. سازمان جهانی بهداشت در منطقه آفریقا گزارش داد که حدود 75% از افراد HIV مثبت که به بیماری سل دچار شده‌ بودند، فوت کرده‌اند.

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

ارتباط ویروس ایدز (HIV) با بیماری‌های قلبی – عروقی

ده حقیقت درباره هپاتیت C گزارش سازمان جهانی بهداشت- 2017

ده حقیقت درباره انتقال خون

نابرابری در مواجهه با  سرطان

برای دانلود فایل pdf  بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

slot gacor