G-B570M527NK

 نقدی کوتاه بر EP23

Sten Westgard, MS. February 22, 2014

 نقدی کوتاه بر EP23

 دكتر حسن بيات

دكتراي علوم آزمايشگاهي

چندی پیش در تاریخ سوم اسفند نود و دو، نوشته‌ای از استن وستگارد (پسر پروفسور وستگارد) با عنوان Low QC، در نقد EP23 بر روی وبسایت Westgard.com قرار گرفت.

راهکارنمای EP23 به وسیله‌ی CLSI در دست تهیه است و هدف آن تبیین روش اجرای رویکرد نوین “پایش کیفیت بر مبنای ارزیابی خطر” است؛ این رویکرد به وسیله‌ی CMS برای آزمایشگاه‌های امریکا پیشنهاد شده است. در نقد یاد شده، استن وستگارد با تشبیه تمایل به کاستن از فعالیت‌های پایش کیفیت به یک ناخوشی با عنوان “افت پایش کیفیت” به بیان کاستی‌های این رویکرد پرداخته است.

نظر به نکات علمی مطرح شده در این نوشته و نیز زیبایی آن، بر آن شدم تا آن را ترجمه کنم، با این امید که با لطف دست‌اندرکاران ماهنامه‌ی ارزشمند اخبار آزمایشگاهی چاپ شده و برای دوستان جوان‌تر ما در جامعه‌ی آزمایشگاهی سودمند افتد.

اصل نوشته در نشانی زیر در دسترس است:

http://james.westgard.com/the_westgard_rules/2014/02/pop-quiz-low-qc.html

آزمون سریع: آیا شما از افت QC رنج می‌برید؟

 آیا این “افت QC” است؟

آزمون افت QC را انجام دهید تا ببینید آیا آزمایشگاه شما از این شرایط جدید رنج می‌برد؟ …

  • آیا علاقه‌ی شما به QC کاهش یافته است؟
  • آیا شما فقدان انرژی عمومی برای انجام کارهای ناشی از QC هستيد؟
  • آیا متوجه شده‌اید که لذت شما از زندگی کاهش یافته است، احیاناً به خاطر QC؟
  • آیا نسبت به QC عصبانی و یا بدخلق هستید؟
  • آیا به تازگی توانمندی شما در رفع اشکال QC مختل شده است؟

پاسخ‌ها، پس از پرسش …

اگر به 1 تا 3 تا از این پرسش‌ها پاسخ بلی داده‌‌اید، ممکن است شما از افت QC رنج ببرید.

افت QC وضعیتی است که در آن آزمایشگاه‌ها رغبت کمی به فعالیت‌های QC دارند. ممکن است آزمایشگاه‌ها فقدان تمایل عمومی نسبت به انجام QC را گزارش کنند، حتي وقتی که این کار مناسب است. همچنین ممکن است آزمایشگاه‌ها انرژی و کارکنان کمی برای اجرای QC داشته باشند و نیز ممکن است آزمایشگاه‌ها مشاهده‌ی تغییراتی در مهارت‌های کارکنان‌شان را، که ممکن است درک نکنند که چگونه QC را اجرا کنند، گزارش کنند. اغلب، این علائم با ناخشنودی و گیجی عمومی نسبت به QC همراه است. بسیاری از آزمایشگاه‌ها اختلال عملکرد QC را تجربه می‌کنند، یعنی ناتوانی در تفسیر QC یا رفع اشکال به درستی.

هرچه بیشتر بدانید، آسان‌تر خواهید دید که افت QC شرایطی است واقعی و قابل علاج که هزاران آزمایشگاه به آن مبتلا می‌شوند.

با مدیر بالینی خود درباره‌ی افت QC صحبت کنید

ممکن است طرح درمانی نوینی برای آزمایشگاه شما وجود داشته باشد.

یک راه حل جدید برای افت QC راهکار IQCP[1] است. این رویکرد نوین، با نام “طرح پایش کیفیت اختصاصی‌شده”، که به وسیله‌ی CMS[2] و CLSI تجویز شده است عبارت است از ترزیق واکاوی خطر به سامانه‌ی مدیریت کیفیت. از طریق IQCP، آزمایشگاه‌ها می‌توانند خطرات‌شان را واکاوی کنند، پایداری‌شان را تعیین کنند، و دستورکارهای جدید QC تهیه کنند. ممکن است برخی از آزمایشگاه‌ها قادر شوند QC خود را به فقط یک بار در هفته یا یک بار در ماه کاهش دهند.

اجرای IQCP آسان است، یا دست‌کم CMS امیدوار است چنین باشد. تاکنون، CMS در باره‌ی این که چگونه باید “واکاوی خطر” و “ارزیابی خطر” را انجام داد و آن را به یک تناوب QC گواهی‌- بنيان تبدیل کرد جزئیات کاملی منتشر نکرده است. در حال حاضر، همینقدر کافی است که شما بر اساس اعتماد بپذیرید که این رویکرد نوین برای آزمایشگاه شما مناسب است.

[رویکرد سنتی، یعنی تربیت و آموزش بهتر کارکنان آزمایشگاه، و یک طرح متوازن‌شده‌ی QC شامل روش‌های خوب و پایش‌های مناسب، نیز می‌تواند در تخفیف افت QC مؤثر باشد، اما این، راه “حل آسان و ارزان”ی که به نظر می‌رسد اغلب آزمایشگاه‌ها به دنبال آن هستند، نیست.]

 عوارض جانبی

هشدار، IQCP ممکن است سبب …

  • تورم اعتماد به درستی نتایج شود، که ممکن است بینجامد به …
  • افزایش خطر گزارش نتایج اشتباه، و همچنین …
  • خشکی دهان و حالت تهوع هنگام فهمیدن این که پس از یک هفته یا یک ماه، یک پیغام QC “بیرون از کنترل” به این معناست که بسیاری از پزشکان بر مبنای نتایج غلط آزمایشگاهی عمل کرده‌اند، که ممکن است منتهی شود حتي به …
  • آشفتگی وخیم‌تر طی سردرگمی و ناکامی ناشی از انتقال از EQC[3] به IQCP.

چنانچه هر یک از عوارض جانبی فهرست شده ‌در بالا را تجربه کردید بی‌درنگ با مرجع قانونگذار خود تماس بگیرید. در برخی موارد جدی، ممکن است لازم باشد استفاده‌ از “QC /IQCP مخاطره‌ آمیز” را قطع کنید و به روش‌های QC قابل‌دفاع‌تر از نظر آماری بازگردید.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات QC خطر- بنیان و IQCP، سعی کنید از مرجع قانونگذار خود سؤال کنید – و چنانچه هرگونه پاسخ واقعی‌یی به دست آوردید، ما را مطلع کنید.

* این که هر از چندگاهی چشم‌انداز‌ها عوض شود سودمند است. ما آگاهیم که پزشکان و بیماران نسبت به هوس‌ها و هیجانات حساس هستند، و ما هم در آزمایشگاه مصون نیستیم. بیرون از امریکا، ممکن است خوانندگان با فشار سنگین بازار که با عنوان “افت T” (تستوسترون اندک) شناخته شده است آشنا نباشند، چیزی که هم اکنون به دلیل پی‌بردن به افزایش خطر حمله‌های قلبی به وسیله‌ی FDA در دست بررسی است. در عالم دارویی این وضعیت “بازرگانی بیماری” نامیده می‌شود. مطمئن نیستم که ما در این بحث چه می‌توانیم آن را بنامیم. تحمیل راه حل غلط برای یک مشکل درست، یا فراهم ساختن یک اجرای ضعیف، یکی از خطرات بزرگی است که آینده‌ی ” QCخطر” ما با آن روبرو است.

قصد ما آن نیست که تلاش‌ها و زحمات افرادی که سال‌ها وقت برای رساندن EP23 به انتشار صرف کرده‌اند را ناچیز جلوه دهیم. افراد بسیاری به سختی بسیار کار کرده‌اند و تلاش بسیاری صرف کرده‌اند تا EP23 به ثمر برسد. مقصود ما ریشخند ایشان نیست. با وجود این، در پایان کار عظمت افراد درگیر این فرآیند برای غلبه بر ضعف بازار کافی نبوده است. وقتی که هدف کاستن از تناوب QC با هر وسیله و توجیهی است، با وجود همه‌ی این‌ها، به قوانین و راهکارنماهای ضعیف خواهد انجامید. ما برای دست‌اندرکاران EP23 و قانونگذاران IQCP آرزوی بهروزی داریم و منتظر برآمدن روندی بهتر و علمی‌تر در آینده هستیم.

[1] Individualized Quality Control Plan

[2] Center for Medicare & Medicaid Services

[3] Equivalent QC

[رویکرد EQC که چند سال پیش به وسیله‌ی CMS پیشنهاد و به وسیله‌ی CLSI در EP22 تبیین شده بود تلاشی بود برای کاهش تناوب گذاشتن نمونه‌های کنترل برای دستگاه‌هایی که دارای سامانه‌های ارزیابی عملکرد درونی هستند. بر اساس این رویکرد، بسته به میزان ارزیابی درونی دستگاه، آزمایشگاه می‌توانست تناوب گذاشتن کنترل‌ها را از هر یک بار به هفته‌ای یک بار یا حتي به ماهی یک بار کاهش دهد. در یکی دو سال گذشته با مطرح شدن EP23 رویکرد EP22 کنار گذاشته شد. مترجم]

شرح مکاتبه با CLSI درباره‌ی روش کار EP-23

نکته‌هایی درباره‌ی QC خالی

رویکرد پایین به بالا به تضمین کیفیت

 

برای دانلود پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

slot gacor