G-B570M527NK

نوزادان در خطر ايدز

نوزادان در خطر ايدز

  احترام ملكيان نائيني

       كارشناسي ارشد ويروس شناسي

       مرکز بهداشت غرب تهران

        آزمايشگاه درمانگاه كن

اگر بخواهيم به فرموده ­ي اميرمؤمنان فرزند زمان خويش باشيم ديگر وقت آن رسيده است كه در مدارس تنها به آموزش صحيح شستن دست‌ها به كودكانمان اكتفا نكنيم. كشور جوان ما بيش از پيش محتاج آموزش و دادن اطلاعات درباره‌ي بيماريي است كه معضل جهاني محسوب مي‌شود و اگرچه سرچشمه از كشورهاي پيشرفته داشته است اما اكنون گريبانگير كشورهاي در حال رشدي مثل خاورميانه است. امروزه اهميت آموزش آحاد ملت در بالا بردن اطلاعات راجع به بيماري ايدز بيش از هميشه محسوس است.

بنا به آمار سازمان ملل متحد در طول سال ميلادي گذشته، تعداد افراد آلوده به HIV[1] به پنج ميليون نفر رسيده است و بيش از 3 ميليون نفر طي همين سال در اثر بيماري ايدز[2] جان باخته‌اند.

تعداد افرادي كه با اين عفونت در سال 2006 زندگي كرده‌اند 39/5 ميليون نفر است كه از اين تعداد 17/7 میلیون نفر زن و 2/3 ميليون نفر را كودكان زير 15 سال تشكيل مي‌دادند.

تنها در يكسال 2/6 ميليون بزرگسال و 380 هزار كودك از اين عفونت جان باختند.

در ايران در سال‌هاي اخير تعداد مبتلايان به HIV چندين برابر شده است. معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين تعداد را در سال گذشته 15000 نفر اعلام كرده است.

موارد ياد شده از راه‌هاي زير آلوده شده‌اند:

سرنگ و سوزن مشترك       69%

خون و فرآورده‌هاي خوني   11%

تماس جنسي               13%

مادر به كودك            1%

امروزه ايدز درميان زنان جهان رو به گسترش است. تنها در شهر واشنگتن امريكا 33% بيماران مبتلا را زنان تشكيل مي‌دهند. تمام زناني كه اعتياد به مواد مخدر تزريقي دارند به سادگي در معرض استثمار جنسي قرار مي‌گيرند، بين 20 تا 48 درصد از دختران 10 تا 25 ساله گزارش كرده‌اند كه اولين تماس جنسي را در اين سنين و به اجبار داشته‌اند. زنان از نظر جسماني آمادگي بيشتري نسبت به مردان براي دريافت ويروس دارند از طرفي احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونت‌هاي مقاربتي چهار برابر مردان است. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان به میزان 2 برابر امکان دریافت ویروس را دارند. هم چنین دختران در سن کمتر و به میزان بیشتری نسبت به پسران در معرض خطر آلودگی به HIV قرار دارند.

در ایران با توجه به آمار بالای افراد آلوده که از طریق سرنگ مبتلا می‌شوند (23 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی HIV مثبت می‌باشند.) و با توجه به این نکته که این افراد احتمالاً دارای خانواده و همسر می‌باشند، خطر آلودگی در بین قشر زنان ایران و به تبع آن خطر انتقال ویروس از طریق مادر به جنین رو به افزایش است.

یک زن آلوده 35 درصد احتمال انتقال ویروس به نوزاد را دارد. سالانه 700 هزار کودک از طریق والدین خود آلوده می‌شوند که 50% در زمان زایمان، 15 تا 20 درصد در حین بارداری و 33 درصد در مدت شیرخوارگی، آلودگی را کسب می‌کنند.

خطر آلودگی پری‌ناتال HIV[3] از 1 تا 33 درصد متغیر است که این میزان به مداخله‌های درمانی و بیماری زمینه‌ای مادر و مقدار ویروس در خون بستگی دارد.

مداخلات بهداشتی درمانی که خطر ابتلای نوزاد را از 35% به 2% کاهش می‌دهد:

الف ) مصرف داروهای ضد رترو ویروس[4] (HAART) در زمان حاملگی بعد از 4-3 ماه اول.

ب ) مصرف داروهای ضد رترو ویروس هنگام وضع حمل (این روش بیشتر در کشورهای فقیر که به میزان کافی دارو در دسترس بیماران نیست کاربرد دارد).

ج) انتخاب زایمان انتخابی یا سزارین[5] که در این روش به طرق مختلف از تماس جنین با ترشحات و خون مادر جلوگیری می‌شود.

د) درمان کوتاه مدت نوزاد با داروهای ضد رترو ویروس.

ح) عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر، میزان آلودگی نوزاد از طریق شیردهی 10 تا 20 درصد است این مقدار 6 برابر میزان مرگ و میر نوزادان به دلیل عدم تغذیه از شیر مادر می‌باشد!

خطر انتقال HIV از مادران آلوده‌ای که با شیر خودشان نوزاد را تغذیه می‌کنند 2 برابر زمانی است که فرزندانشان را شیر نمی‌دهند، هم‌چنین نوزادانی که به مدت 6 ماه از مادر آلوده تغذیه می‌کنند تنها به میزان 33% اطفالی که به مدت 2 سال تغذیه می‌شوند در معرض خطرند.

بنابراین توصیه می‌شود که از تغذیه ترکیبی[6] به جای شیر مادر استفاده شود که شامل شیر خشک، آب قند و عصاره‌ی گریپ فروت است و این به شرطی است که آب آشامیدنی کاملاً بهداشتی و تمیز در دسترس مادر باشد.

آلودگی نوزادان با HIV:

به دو طریق تظاهر می‌کند: 1- شبیه به فرم بزرگسالان است و ممکن است بعد از یک مدت طولانی 10 ساله به ایدز تبدیل شود.

2- فرم مهاجم[7] که با تبدیل سریع به ایدز و خطر عفونت‌های فرصت طلب و مرگ همراه است.

تشخیص آزمایشگاهی آلودگی نوزاد با HIV:

تست‌های تشخیصی جهت تشخیص زود هنگام آلودگی با HIV در تسریع شروع درمان و جلوگیری از عفونت‌های فرصت طلب مؤثر است. تست آنتی HIV تا 18 ماهگی ارزش ندارد زیرا نوزادانی که از مادر آلوده متولد می‌شوند تا این زمان آنتی‌بادی را از طریق جفت دریافت کرده‌اند.

تست HIV DNA PCR[8] به عنوان اسکرینینگ نوزادان متولد از مادر آلوده، در سراسر دنیا توصیه می‌شود. این تست حساسیت 93 % و اختصاصیت 94/4 درصد دارد. این تست باید در 48 ساعت اولیه پس از تولد نوزاد انجام شود و در صورت منفی بودن مجدداً در 1 یا 2 ماهگی و سپس در 6-4 ماهگی تکرار شود.

تست‌های دیگر HIV culture و P24 Ag وHIV RNA viral level  می‌باشند که معمول نیست ولی جواب مثبت نوزاد باید با یکی از این روش‌های ویرولوژی تأیید شود.

در صورتیکه جواب تا 4 ماهگی منفی بود به احتمال 95% نوزاد آلوده نیست و بعد از 18 ماهگی اگر HIV آنتی‌بادی منفی گشت آلودگی نوزاد به ویروس منتفی می‌گردد.

در فرم مهاجم تست ویرولوژی در کمتر از 48 ساعت بعد از زایمان مثبت می‌شود که حاصل انتقال عفونت داخل رحمی[9] است.

درمان نوزادان:

درمان ضد ویروسی طی حاملگی و زایمان برای مادر و درمان نوزاد با داروی زیدوویدین[10] (AZT) به مدت 6 هفته و به میزان 2mg/kg، خطر انتقال از مادر به کودک را می‌کاهد. این دارو باید 8 ساعت بعد از تولد تجویز شود. مصرف این دارو در زمان حاملگی و زایمان و 6 هفته بعد از تولد برای نوزاد خطر ابتلا به عفونت را 66% کاهش می‌دهد.

پروفیلاکسی جهت پنومونی پنوموسیستیس کارینی[11] در هفته‌ی ششم تولد نوزاد باید آغاز گردد و تا 4 ماه انجام پذیرد. در کودکان اولین تظاهر بیماری، آلودگی با این انگل است و داروی انتخابی آن کوتریموکسا‌زول می‌باشد.

مونیتورینگ نوزاد تا 18 ماهگی باید به طور مرتب ادامه داشته باشد.

:Refrences 

http :// www. Iranhiv . com /aids baby.htm

http :// www. Iranhiv . com/women.htm

http :// www. Iranhiv . com/labtests.htm

http :// www. Magiran.com

http :// www. Iranhiv . com/HIV advanced.htm

-HIV and infant feeding.guidance from the Uk chief

Medical officer’s expert advisory group on AIDS september 2002

-UNICEF prevention of parent to child transmission of HIV/AIDS

www. Unicef .org/aids/ index prevention Mtct.html

accessed 26/3/04

-http:// hivaids clearing house.unesco.org

-Epimodel this soft ware package developed by the world Health

Organization is used to produce models of HIV/AIDS epidemics

[1] Human Immunodeficiency virus

[2] Acute Immunodeficiency syndrome ( AIDS)

[3]     Pre natal

[4]     High Active Anti Retro Virus

[5]     Blood less ceasarean section

[6]   Mixed feeding

[7]   Aggressive

[8]   Polymeras chain reaction

[9]  Post partum or interapartum

[10]   zidovudin

[11]   Pneumo cystis carrini pneumonia

 

برای دانلود فایلpdf  بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

slot deposit qris