G-B570M527NK

روش جدید تشخیص سرطان با آزمایش خون

آزمایشگاه و بالین

روش جدید تشخیص سرطان با آزمایش خون

دکتر محسن منشدی

آزمایشگاه تشخیص طبی دکتر منشدی

www.manshadilab.com

 

آزمایش خون جدید، ممکن است چندین نوع سرطان را در مراحل اولیه ردیابی کند.

در مطالعات اولیه، یک آزمایش خون جدید وعده تشخیص برخی از انواع سرطان را قبل از بوجود آمدن نشانه‌ها، نوید می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

روش‌های غربالگری برای انواع خاصی از سرطان، به‌ویژه سرطان پستان و سرطان پروستات می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام آن‌ها شود، با این حال، هیچ آزمایش دسته‌بندی‌شده‌ای برای غربال‌گری هر یک از سرطان‌های موجود، (بیش از 100 نوع سرطان) وجود ندارد. پژوهشگران در GRAIL، – یک شرکت مراقبت بهداشتی “سیلیکون ولی” – در حال کار کردن بر روی آزمایش ساده خون که اساس آن مبتنی بر DNA است، هستند. این آزمایش می‌تواند چندین نوع سرطان را در مراحل اولیه غربال کند.

 

آزمایش خون

 

در مجموع، 1627 شرکت‌کننده تحت این آزمایش قرار گرفتند، 749 نفراز آن‌ها بدون سرطان و 878 نفراز آن‌ها ، اخیراً به سرطان مبتلا شده بودند.

محققان اعلام کردندکه این آزمایش نتایج دلخواه را در تشخیص 10 نوع مختلف سرطان، به‌ویژه سرطان تخمدان و پانکراس نشان داده است.

با این حال، برخی ازکارشناسان اشاره کرده‌اند که این آزمایش موفق به تشخیص برخی از انواع سرطان نشده است. آن‌ها گفتند قبل از هرگونه اعلامیه قطعی، تحقیقات بیشتری لازم است.

با این وجود، محقق اصلی این تحقیق و همچنین یکی از متخصصین، در مصاحبه‌ای وعده دادند که همچنانکه پژوهش‌های فراوانی در حال انجام است، این آزمایش به‌زودی می‌تواند توسط پزشکان به‌صورت روتین تجویز شود.

 

داستان DNA

دکتر اریک کلین، عضو هیئت‌مدیره مؤسسه سرطان Taussig در “کلینیک کلیولند” و سرپرست گروه مطالعه، به Healthline گفت که پیشرفت در فن‌آوری توالی DNA، انجام آزمایش را امکان‌پذیر می‌کند.

 

آزمایش خون

 

او توضیح می‌دهد: “ایده توسعه یک آزمون مانند این، که بیوپسی مایع نامیده می‌شود، این است که می‌دانیم سرطان،DNA  و دیگر مولکول‌ها را وارد جریان خون می‌کند. درواقع از طریق این آزمایش خون، می‌توان از هر ارگانی نمونه‌برداری کرد، زیرا ارگان‌ها مواد را به جریان خون منتقل می‌کنند”.

کلاین یادآور می‌شود که در حال حاضر روش‌های مؤثری برای غربالگری اولیه سرطان‌های کبد، تخمدان، مری، معده و سایر سرطان‌ها وجود ندارد، اما او امیدوار است که بیوپسی مایع بتواند روزی ابزار مؤثری در تشخیص این سرطان‌ها در مراحل اولیه باشد.

دکتر دانیل استور، متخصص سرطان پستان در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، در گفتگو با Healthline ابراز داشت: “مطب پزشکان یا متخصصین، جایی است برای شناسایی سرطان در مراحل اولیه، و یا حداقل تجویز تست اضافه‌ای که شاید بتواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد”.

محققان گفتند که آزمایش خون، شگفتی‌هایی را نشان داد که در اثربخشی آن به‌خوبی منعکس شده بود.

کلین اظهار داشت: “چهار بیمار بودند که نمی‌دانستند مبتلا به سرطان هستند، اما الگوهای آزمایش خون آن‌ها نشان از احتمال وجود سرطان می‌داد و دو نفر از آن‌ها که سرطان در آن‌ها تشخیص داده شد، قبلاً تا حدود دو ماه از بیماری خود، مطلع نشده بودند”.

استور اشاره می‌کند که بیوپسی مایع، علاوه بر کمک به پزشکان در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان، اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران پزشکی فراهم می‌نماید.

او گفت “ساخت مرکز داده‌های DNA خون بیماران مبتلا به سرطان، منبع باارزشی برای جامعه پزشکی و اولین قدم مهم خواهد بود، من واقعاً امیدوار هستم، اما به‌خوبی می‌دانم ساخت یک تست غربال‌گری خوب بسیار دشوار است. ما به دنبال افزایش جمع‌آوری اطلاعات در ماه‌ها و سال‌های آینده هستیم”.

کلاین اظهار می‌دارد که تا پایان سال برای فاز بعدی پژوهش، 15000 نفر دیگر ثبت‌نام خواهند شد. در مرحله بعدی، پژوهشگران الگوریتم اصلی تشخیصی خود را برای کشف مؤثرترین و دقیق‌ترین راه اخذ اطلاعات از آزمایش، مجدداً تست، دستکاری و با ظرافت تنظیم می‌کنند.

از این نقطه، مرحله بعدی مطالعه، ده برابر گسترش خواهد یافت.

مطالعه دیگری برای یک جمعیت 150000 نفری، برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند نماینده نوع جمعیتی باشد که واجد چنین شرایطی هستند که در مطب پزشک خود کاندیدای بررسی سرطان می‌باشند.

او اضافه می‌کند: “کارهای بیشتری باید انجام شود، اما درنهایت هدف این است که این تست در بازار آزاد در دسترس پزشکان قرار گیرد تا بتوانند از آن برای غربال سرطان استفاده کنند. در حال حاضر برای سرطان پروستات و سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی امیدواریم قادر باشیم از آن برای غربال‌گری سایر سرطان‌ها نیز استفاده کنیم”.

 

منبع:

 

Dan Gray on June 14, 2018,Healthline Media.

تولید محصولات دارویی مشتق از خون یا پلاسمای انسانی (3)

سرطان پستان در مردان

سرطان پروستات

برای دانلود پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

situs slot gacor