G-B570M527NK

مشکلات حقوقی بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان و ضرورت تأسیس شرکت بیمه نظام پزشکی ایران

مشکلات حقوقی بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان و ضرورت تأسیس شرکت بیمه نظام پزشکی ایران

دکتر ابراهیم حیدری

 

با سلام و درود فراوان خدمت تمام جامعه زحمتکش درمان ایران زمین

مسائل حقوقی که می‌خواهم با شما عزیزان مطرح کنم جزء معضلاتی است که امید است بتوانیم با کار گروهی و همفکری آنها را حل نموده و انشاءالله آرامش خاطری به این قشر زحمتکش هدیه کنیم. برای عنوان این مسئله، با این مثال شروع می‌کنم.

آیا شما دیده‌اید که یک راننده در بخش دولتی یا خصوصی بدون داشتن بیمه‌نامه معتبر رانندگی کند؟ مسلماً جواب شما خیر می‌باشد مگر به سلامت عقل و روان این فرد شک کنید و پلیس موظف است ماشین بدون بیمه‌نامه را توقیف و به پارکینگ منتقل نماید. حال این سؤال پیش می‌آید كه آیا همه کادر پزشکی ایران بیمه مسئولیت می‌باشند یا خیر؟ و آیا بیمه تمام و کمال در هر شرایطی از بیمه‌گزار حمایت می‌کند؟ که بنظر بنده و شرایطی که برایتان شرح می‌دهم جواب، خیر می‌باشد و در صورت در‌گیر شدن با این مشکلات تازه متوجه می‌شویم که باید بقیه عمر را پشت میله‌های زندان بگذرانیم. ابتدا از شما سؤال می‌کنم. چه کسی باید ما را بیمه کند؟

الف) کارفرما (اعم از خصوصی و دولتی)؟

ب) خودمان؟

که راجع به این مسئله خود جای سؤال وجود دارد؛ زیرا تمام رانندگان بخش دولتی یا خصوصی را کارفرما بیمه می‌کند ولی در کادر پزشکی خودمان باید بیمه شویم که البته این مورد جای بحث و پیگیری سازمان نظام پزشکی و پرستاری و سایر را دارد. ولی چون این قسمت ساده سؤال من است از آن می‌گذرم و پیگیری آن را به شما عزیزان می‌سپارم، اما قسمت مهم‌تر سؤال این است که ظاهراً لاینحل است و موجب دردسر می‌گردد.

‌همانطور که مستحضرید اگر بیماری در اتاق عمل فوت کند یا اگر راننده‌ای تصادف کند و کسی بمیرد ساعت و زمان وقوع حادثه مشخص است و در همان سال خسارت توسط بیمه‌گر مشخص شده و پرداخت می‌گردد ولی در کادر پزشکی موارد بسیاری وجود دارد که بیمار سال‌ها بعد شکایت می‌کند و بیمه مسئولیت پرداخت را قبول نمی‌کند و اگر هم قبول کند دیه سال تعهد را قبول می‌کند که بعد از سال‌ها و با تورم امروزه مبلغ آن آنقدر کم هست که به جوک شبیه است تا برداشتن باری از روی دوش. دو مورد برای مثال ذکر می‌کنم که شاهد آن بودم، مورد اول زوج داوطلب ازدواجی بوده‌اند که سال 81 آزمایش ازدواج داده بودند. سال 87 بچه‌دار شدند و در سال 88 بخاطر تالاسمی ماژور بچه، شکایت کردند و مورد دوم، جا گذاشتن قیچی بیش از 10 سال در شکم بیمار بود. آیا بیمه خسارت پرداخت می‌کند؟ در جواب شما باید بگویم بیمه فقط سه یا چهار سال بعد از بیمه شدن   آن سال را تحت پوشش قرار می‌دهد و به شکایت بعد از این تاریخ ترتیب اثر نمیدهد  ثانیاً دیه سال 81 در مقایسه با 88 اصلاً پوشش دهنده نيست.

اگر بیمه قبول خسارت بفرمایند حداکثر بیمه زیر 10 میلیونی سال 81 را پرداخت کرده و بايد بقیه عمر شریف را در زندان سپری کنید، حالا هر چقدر هم قسم بخورید آن زمان کنترل برای کالیبر دستگاه در اختیار نداشته‌اید، دستگاه به موقع سرویس نشده بود و یا بجای 40 بیمار 120 بیمار پذیرش شده بود و تحت فشار مسئول مربوطه کار کرده‌اید یا اینکه دو پرستار برای چهل بیمار بوده یا ده عمل جراحی مجبور بوده‌اید انجام دهید هیچ اثری ندارد.

من حداقل یک همکار می‌شناسم که صد میلیون تومان چند سال به عنوان خسارت پرداخت کرد و دیگر نتوانست جبران  نماید. بنده الان با مدرک دکترا و 27 سال سابقه کاری ماهی نهصد هزار تومان حقوق مي‌گيرم كه اگر تمام حقوقی که دریافت کرده‌ام را نیز بدهم باز جوابگو نخواهم بود.

می‌دانم باور دارید کار کردن در این شرایط استرس و ترس باعث افزایش اشتباهات اجتناب ناپذیر کاری خواهد شد. یادم می‌آید فیلم مستندی در مورد تصادم دو هواپیما با هم دیدم که به علت ترافیک بیش از حد فرودگاه و اشتباه برج مراقبت اتفاق افتاده بود و در نهایت قاضی محترم برج مراقبت را تبرئه کرد و گفت در صورت مجازات آنان باعث افزایش استرس سایر کارکنان فرودگاه‌ها شده و اینگونه حوادث افزایش می‌یابد.

در مورد کادر پزشکی و پیراپزشکی می‌دانید چقدر همکاران در فشار بیرونی و خارجی و معیشتی هستند. بیائید دست در دست هم بدهیم تا یکی از بزرگترین مشکلات که همانا حمایت بدون قید و شرط بیمه‌ای است را برای همکاران بوجود آوریم.

اینجانب چند سال قبل طرح به روز نمودن بیمه‌ها را به یکی از بیمه‌ها ارائه نمودم که متأسفانه ترتیب اثری ندادند و طرح اینجانب را قبول نکردند. خلاصه طرح اینجانب به شرح زیر است:

الف) کسانی که اولین سال است بیمه می‌شوند و سال‌های قبل بیمه نبوده‌اند با پرداخت حق بیمه روز بیمه شوند: برای مثال اگر برای ده سال بخواهند بیمه شوند بجای صد هزار تومان یک میلیون تومان حق بیمه بپردازند.

ب) کسانی که بیمه بوده‌اند هر ساله تفاوت بیمه آن سال با سال‌های قبل را پرداخت کنند. فرضاً کسی که می‌خواهد بیمه 10 میلیونی سال 81 ایشان با 90 میلیونی سال 90 پرداخت شود تفاوت آن را پرداخت نماید.

ج) در عوض، بیمه تعهد نماید در هر زمانی که شکایتی علیه بیمه‌گزار بشود آن را تحت پوشش قرار داده و از بیمه‌گزار حمایت کامل نماید.

حال انتظار من از تمام سازمان‌های نظام پزشکی و پرستاری و علوم آزمایشگاهی این است جهت رسیدن به این مهم با بیمه‌ها مذاکره کنند یا بیمه سازمان نظام پزشکی را تأسیس نمایند. البته واضح است که این طرح علاوه بر آسودگی خیال پرسنل کادر پزشکی سودآوری قابل قبولی برای شرکت‌های بیمه‌گر دارد.

همچنین از سازمان نظام پزشکی خواهان پیگیری بیمه شدن کادر پزشکی توسط کارفرما را دارم.

 

برای دانلود فایلpdf  بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

slot gacor 2023