مقایسه ایمونوآنالایزرها

مقایسه ایمونوآنالایزرها

دکتر محمد معتمد

اهمیت ایمونوآنالایزرها روز به روز در آزمایشگاه‌های پزشکی بیشتر می‌شود. بیش از یک دهه از ورود اولین نسل ایمونوآنالایزرها به ایران می گذرد. در این مدت تعداد نسبتاً زیادی از آزمایشگاه‌های بزرگ با این دستگاه تجهیز شده و به ارائه خدمات پرداخته‌اند. گرچه تنوع ایمونوآنالایزرها در بازار داخلی زیاد نیست، ولی از آنجایی که یک تجهیز گرانقیمت محسوب میشود، لذا دقت در انتخاب آن در مرحله قبل از خرید کاملاً ضروری است، چرا که اگر مشخصات دستگاه با الزامات کاری آزمایشگاه تطابق نداشته باشد، هزینه زیادی به هدر می‌رود. یکی از کارهایی که در میان انجمن‌های علمی آزمایشگاهی در غرب معمول است، مقایسه معرفی ویژگی‌های تجهیزات آزمایشگاهی از ابعاد مختلف است. کالج پاتولوژیست‌های آمریکا (CAP) در این زمینه به معرفی 22 برند از ایمونوآنالایزرها پرداخته است. برخی از این برندها دارای مدل‌های مختلفی هستند که با احتساب تک تک این مدل‌ها، تعداد این دستگاه‌ها به 64 می‌رسد. CAP  تلاش نموده است که حتی‌الامکان با استفاده از ملاک‌های قابل سنجش و به طور بیطرفانه خصوصیات تجهیزات را معرفی نماید و مزیت یا عدم مزیت هیچ دستگاهی را به خواننده القا ننماید. بدیهی است با استفاده از یک الگوی قابل سنجش، خواننده می تواند بر حسب نیاز و امکانات خود دست به انتخاب بزند. در اینجا ما بر اساس مطالعاتی که (CAP) ارائه نموده است به مقایسه 4 دستگاه که در بازار داخلی هم شناخته شده هستند، پرداخته‌ایم. شما می‌توانید بر اساس فرمت همین جدول دستگاه‌های دیگر را هم به لیست اضافه نموده و مقایسه کنید. بدیهی است که‌ برای انتخاب نهایی صرفاً نمی‌توان بر اساس این جدول اقدام نمود چرا که شرایط مصرف کننده داخلی در موارد ذیل، توسط اطلاعات ارائه شده توسط (CAP) قابل تطابق نیست.

  1. قيمت دستگاه: قيمت داخلي دستگاه به دلایل مختلف ممكن است با نرخ جهاني آن منطبق نباشد، لذا ايــن فاكتــور بايــد به‌طور جداگــانه توسط مصرف‌کننده داخلي مد نظر قرار گيرد.
  2. هزينه نگهداري و خدمات پس از فروش و نيز قيمت کیت‌ها و معرف‌ها هم عواملي هستند كه بايد بر اساس شرايط داخلي محاسبه گردند.
  3. انجام به‌موقع سرويس و تعميرات دستگاه نيز فاكتوري است كه به شركت داخلي عرضه‌کننده دستگاه بستگي دارد. هيچ دستگاه خوبــي بــدون تيم پشتيباني و فني معتبر، كارآيي نخواهد داشت و خوشنامي و تعهد نمايندگي داخلي اهميتي فراتر از خود برند دارد.
  4. تأثیرپذیری از تحریم‌ها و شرایط سياسي نيز از جمله فاكتورهايي است كه توسط مصرف‌كننده داخلي بايد مد نظر باشد.( برای مشاهده جداول با کیفیت مطلوب فایل پی دی اف را دانلود کنید)

برای دانلود فایل pdf  بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.