G-B570M527NK

FungiDB، پايگاه داده هاي نوين مربوط به نقشه ­ي ژنتيكي قارچ­ها

FungiDB، پايگاه داده هاي نوين مربوط به نقشه ­ي ژنتيكي قارچ­ها

پيام بهزادي، الهام بهزادي

گروه ميکروب­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرقدس

با توجه به روند رو به گسترش دانش ژنوميكس، توالي­ يابي و شناسايي كامل نقشه­ ي ژنتيكي موجودات مختلف زنده و از جمله قارچ­ها امري مهم و غير قابل اجتناب است. هر چند كه شناسايي نقشه ­ي ژنتيكي برخي از ميكروارگانيزم­ها و ازجمله باكتري­ها، از پيشرفت زيادي برخوردار بوده؛ اما شمار نقشه­ ي ژنتيكي كامل قارچ­ها اندك بوده و به همين دليل هنوز پرايمرهاي يونيورسال و استاندارد زيادي براي قارچ­ها طراحي نشده است. با اين­حال گسترش و نفوذ پرُسرعت دانش زيست ­شناسي مولكولي و ژنوميكس در قارچ­ شناسي، سبب شده است قارچ ­شناسان درصدد تهيه ­ي نقشه­ ي ژنتيكي قارچ­ها بر آمده تا بتوانند پرايمرهاي يونيورسال و استاندارد را براي تشخيص مولكولي قارچ­ها تهيه كرده و از اين طريق روش­هاي تشخيصي مولكولي قارچ­ها را متداول و فراگير نمايند. در همين راستا، پايگاه داده­ هاي ويژه­ اي ايجاد گرديده كه در بر دارنده­ ي توالي ژنومي 17 گونه از اعضاي شاخه ­هاي Ascomycota، Basidiomycota و Zygomycota مي­باشد. پايگاه داده ­هاي ژنومي مزبور كه به ­نام FungiDB (http://fungidb.org) به­ تازگي راه اندازي شده، مي­تواند سرچشمه ­ي مناسبي براي پژوهشگران ميكروب­شناس و قارچ ­شناس ايران ­زمين در پروژه ­هاي in silico باشد. پايگاه داده­ هاي FungiDB در مقايسه با Ensembl fungi، MycoCosm (http://jgi.doe.gov/fungi) و IMG tools يا Microbes Online از ويژگي­هاي خاصي برخوردار مي­باشد. در حال حاضر، توالي ژنوم قارچ­هاي
Aspergillus clavatus، Aspergillus flavus،
Aspergillus fumigatus، Aspergillus nidulans،
Aspergillus niger، Aspergillus terreus، Candida albicans، Coccidioides immitis، ‍Cryptococcus neoformans،
Fusarium graminearum، Fusarium oxysporum،
Fusarium verticillioides (Gibberella moniliformis)، Magnaporthe oryzae، Neurospora crassa، Puccinia graminis، Rhizopus oryzae و Saccharomyces cerevisiae در پايگاه داده ­هاي FungiDB در دسترس كاربران مي­باشد. در پايگاه مزبور، نرم افزارها و امكانات مناسبي براي كاربران در نظر گرفته شده كه از طريق آن مي­توان اقدام به ارســـــــال توالي­ يابي­هاي جديد و يا مقايسه ­ي توالي­هاي مورد مطالعه نمود. از آنجايي­كه، پايگاه­ هاي داده­ هاي مربوط به نقشه­ ي ژنتيكي قارچ­ها بسيار اندك و انگشت شمار مي­باشد، از اين­رو، پژوهشگران ايراني مي­توانند با اين پايگاه جديد بيشتر آشنا شده و از امكانات آن بهره­ مند گردند.

 

سرچشمه­ ها:

Stajich JE, Harris T, Brunk BP et al. FungiDB: An integrated functional genomics database for fungi, Nucl Acids Res; Nov 7, 2011.

 

برای دانلود فایلpdf  بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

rtp gacor