G-B570M527NK

معرفی رشته تصویرگر و انیماتور پزشکی

معرفی رشته تصویرگر و انیماتور پزشکی

زهرا مولائی

یک تصویرگر و انیماتور پزشکی، یک هنرمند حرفه‌ای است که از دانش گسترده در زمینه پزشکی، علوم پایه و فناوری ارتباطات و رسانه برخوردار می‌باشد. یک انیماتور یا تصویرگر پزشکی، همانند متخصصان تصویرسازی، تصاویری را خلق می‌کند که دانش علوم پزشکی را ارتقا می‌دهد و سواد بهداشتی بیماران و عموم مردم را افزونی می‌بخشد. این افراد دانش علمی و پزشکی لازم برای فهم اطلاعات پیچیده، چکیده کردن و انتشار مطلب به‌صورت یک روایت تصویری واضح را دارا می‌باشند؛ روایتی که دقیق، آموزشی و جالب‌توجه باشد.

میانگین درآمد: 62 تا 85 هزار دلار

مدت‌زمان تحصیلات: 4-6 سال

دورنمای شغلی: عالی

 

تصویرگری پزشکی یک رشته نسبتاً انحصاری می‌باشد: هرچند نیاز به این نوع خدمات بسیار زیاد می‌باشد، اما عملاً مجموعه کوچکی از این افراد آموزش‌دیده وجود دارد. انجمن تصویرگران پزشکی (AMI) تعداد افراد در حال تحصیل در این رشته را 2000 نفر در آمریکای شمالی، تخمین زده است.

تصویرسازی علمی و بهداشتی با رشد یافته‌ها، درمان‌ها و تکنولوژی‌های جدید، بیشتر از پیش موردتوجه و تقاضا قرار گرفته‌ است؛ بنابراین تعجب‌آور نیست که دورنمای شغلی تصویرگری پزشکی بسیار عالی است. اکثر متخصصان این رشته دارای مدرک لیسانس و آموزش‌های علوم بین‌رشته‌ای هستند. درآمد متوسط یک تصویرگر یا انیماتور پزشکی به‌طور متوسط 62 هزار دلار می‌باشد و می‌تواند تا 100 هزار دلار نیز افزایش یابد. کسانی که در موقعیت سوپروایزر و کارگردان هنری مشغول به کار هستند، به‌طور متوسط درآمدی معادل 85 هزار دلار دارند که این رقم می‌تواند تا 175 هزار دلار در سال نیز افزایش یابد (بر اساس پیمایش اطلاعات AIM در سال 2013).

حیطه کاری تصویرگران و انیماتورهای پزشکی ارتباط نزدیکی با پزشکان و دانشمندان دارد. آن‌ها برای ژورنال‌ها، کتاب‌ها، کنفرانس‌ها، مجلات، تبلیغات، فیلم‌ها، تلویزیون، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های تعاملی، واقعیت مجازی، نمایشگاه‌ها و شواهد اثبات‌کننده برای فرایندهای قانونی؛ محتوای تصویری تولید می‌کنند. علاوه بر تولید چنین مواردی، تصویرگران پزشکی اغلب به‌عنوان تولیدکننده محتوا، کارگردان هنری، مشاور و مدیر در فیلد عمومی ارتباطات زیستی، مشغول به کار می‌شوند. بسیاری از آن‌ها نیز کارفرما و بنیان‌گذاران شرکت‌ها هستند.

کار خلاقانه تصویرگران پزشکی باید استانداردهایی داشته باشد و چالش‌های ارتباطی مشکل‌آفرین را برطرف سازد. افرادی که در بخش خاصی از پزشکی تخصص دارند، می‌توانند در این زمینه بسیار موفق باشند و داشتن مهارت‌هایی مانند موارد ذیل بسیار مطلوب است:

  • سلولی/ انیمیشن مکانیسم عمل
  • جراحی/ به تصویر کشیدن ابزارهای پزشکی
  • پزشکی قانونی/ انیمیشن مکانیسم آسیب
  • طراحی اپلیکیشن‌های پزشکی/ بازی‌های مرتبط با سلامتی
  • شبیه‌سازی واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده

یکی دیگر از تخصص‌های ویژه، خلق مدل‌های آناتومیکی و ابزارهای آموزشی شبیه‌سازی‌شده پزشکی برای استفاده در پروسه تدریس و تمرین می‌باشد. این مورد شامل استفاده از مواد و پرینترهای سه‌بعدی جهت ساخت ایمپلنت‌های پروتزی دلخواه برای بیمارانی که دچار بدشکلی در صورت یا بدن شده‌اند نیز می‌شود.

همچنین تقاضای رو به افزایشی برای برنامه‌های تعاملی یادگیری الکترونیکی برای آموزش بیمار، برنامه آموزشی دانش‌آموزان، آموزش پزشک و آموزش فروشندگان دارو/ دستگاه‌های پزشکی وجود دارد. بسیاری از تصویرگران به‌عنوان نویسنده یا دستیار نویسنده کتاب‌های مرجع و مقالات ژورنال‌ها مشغول به کار می‌شوند.

با افزایش اشتیاق مردم برای کسب اطلاعات بیشتر در بدن خود و گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، نقش تصویرگران و انیماتورهای پزشکی در آموزش بیمار و پیشگام شدن در دانش بهداشتی، برای ارتقا سلامت عمومی و بهبود بیمار، حیاتی است.

معرفی رشته تصویرگر و انیماتور پزشکی

شرایط کاری

تصویرگران پزشکی می‌توانند در طیف وسیعی از موقعیت‌ها، فعالیت داشته باشند. بسیاری از آن‌ها در مدارس پزشکی یا مراکز سلامت آکادمیک بزرگ مشغول به کار می‌شوند. برخی دیگر در بیمارستان‌ها، مؤسسات پزشکی قانونی، شرکت‌های انتشاراتی، مؤسسات تحقیقاتی، مدارس دامپزشکی یا کمپانی‌های آموزش پزشکی به فعالیت می‌پردازند. برخی از تصویرگران پزشکی به‌تنهایی کار می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر عضو دپارتمان‌های گروه‌محور چندرسانه‌ای هستند.

تصویرگران پزشکی با تجربه همچنین می‌توانند کسب‌وکار خود را راه بیندازند، به‌عنوان سرپرست گروهی از تصویرگران یا مدیر دپارتمان‌های ارتباطات زیست پزشکی.‌

تعداد رو به رشدی از انیماتورهای پزشکی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، به تجزیه‌وتحلیل و مدل‌سازی اطلاعات تحقیق و میانکنش‌های مولکولی می‌پردازند تا پروسه پویش اطلاعات به‌درستی هدایت شود و یک داستان علمی رازگشایی شود. دانش بین‌رشته‌ای در بیوشیمی، ژنومیک و زیست‌شناسی مولکولی محاسباتی، این ارتباط متقابل را سبب می‌شود و مرزهای بین دانشمندان و هنرمندان را کمرنگ می‌سازد.

تحصیلات آکادمیک موردنیاز

ویژگی کلیدی تصویرگری پزشکی، ارتباطات شفاف است که این رشته را از سایر هنرهای زیبا متمایز می‌سازد. به دلیل آنکه محتوا و صحت آناتومیکی در رشته تصویرگری پزشکی بسیار حائز اهمیت است، این رشته مناسب کسانی است که بسیار جزئی‌نگر هستند و واقعاً از هنر و علم لذت ببرند و در آن توانمندی ذاتی نیز داشته باشند. دانش‌آموزان دبیرستانی که می‌خواهند تصویرگری پزشکی را به‌عنوان شغل خود انتخاب کنند باید یک برنامه مقدماتی کالج را انتخاب کنند که تا حد ممکن بر هنر و علم تأکید داشته باشد. در کالج، دانش‌آموزان قبل از گذراندن دوره لیسانس، باید بر روی هنر و بیولوژی متمرکز شوند.

بیشتر تصویرگران پزشکی دارای مدرک لیسانس معتبر در تصویرگری پزشکی هستند. در حال حاضر چهار برنامه معتبر در آمریکای شمالی وجود دارد که هرکدام سالانه بین 7 تا 20 دانشجو پذیرش می‌کنند. برنامه آموزشی معمولاً شامل دروس پزشکی و تمرینات هنری و واحدهای تئوری می‌باشد.

گواهی بورد تصویرگری پزشکی یک واحد مستقل است که یک آزمون دوبخشی برای تأیید صلاحیت تصویرگران پزشکی برگزار می‌کند. این آزمون شامل یک امتحان کتبی و تهیه یک آلبوم کار می‌باشد. گواهینامه کاملاً داوطلبانه است و با کسب مدارک آموزشی موردنیاز معتبر باقی می‌ماند و باید هر 5 سال یک‌بار تمدید شود.

منبع:

https://explorehealthcareers.org/career/arts-and-humanities-in-health/medical-illustrator-animator/

معرفی سایت‌های آزمایشگاهی (1)

برای دانلود پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک کنید

پاسخی قرار دهید

ایمیل شما هنوز ثبت نشده است.

1 دیدگاه
  1. 9131435788 گفته است

    با سلام
    چطور میتوانم در زمینه ی تصویرگری پزشکی مشغول به کار بشوم؟
    ممنون و متشکر

rtp gacor